Typy architektur
Celý systém B.O.S.S. Enterprise je od počátku vybudován na platformě Java 2 Enterprise Edition (J2EE) s využitím poznatků a zkušeností vývojářů z německého trhu. Jsou využívány osvědčené open-source produkty, jako jsou databáze, aplikační servery a další komponenty či rozhraní. Tím se B.O.S.S. Enterprise odlišuje od většiny konkurenčních produktů a platforma Java umožňuje být nezávislým na provozovaném operačním systému.
Využití alternativních operačních systémů a open-source technologií přináší zásadní výhodu v pořizovacích nákladech na systém, kdy operační systémy, databáze i aplikační servery jsou poskytovány zdarma.
Systém je běžně v praxi provozován na operačních systémech Linux, macOS i Windows. V současnosti tvoří zastoupení operačního systému Linux na POS pokladnách 99% všech instalací.
Systém může být nakonfigurován a provozován podle třech typů architektur:
- Standardní architektura
- Cloudové řešení
- Franšízová síť
Standardní architektura
Při použití standardní architektury se systém skládá ze tří samostatně fungujících celků - centrála, filiálka a pokladní modul. Centrální a filiálkové aplikace běží spolu s databázemi na soukromých serverech uživatele. Databáze tedy leží jednak na centrálním serveru, další filiálková pak na filiálkovém serveru (v případě menších prodejen v PC v zázemí, které je současně i pracovní stanicí) a další databáze pak v každé pokladně. Mezi pokladnou a filiálkou běží jako proces na pozadí replikace dat. Podobná replikace dat pak běží také mezi filiálkou a centrálou prostřednictvím internetu.
Toto řešení má výhodu, že v případě výpadku spojení do centrály funguje celá prodejna autonomně a není omezena její funkcionalita. Toto řešení je vhodné zejména v lokalitách s horším internetovým připojením, nebo tam, kde se klade důraz na dostupnost systému v zázemí prodejny.
Cloudové řešení
Cloudová architektura systému umožňuje přesunout centrální a případně také filiálkové databáze včetně celého prostředí B.O.S.S. Enterprise na bezpečná cloudová úložiště do datového centra, kde naše společnost tyto služby provozuje na vlastních serverech. Výhodou tohoto řešení je garantovaný výkon pro provoz systému v datacentru, přístup k ovládání prodejny z libovolného místa i počítače a vyšší bezpečnost uložených dat garantována datovým centrem. Také při využití této architektury je nadále databáze umístěna v každé pokladně a tím je zajištěn nonstop off-line provoz při výpadku internetu.
Varianta 1: centrála v cloudu
V tomto případě je umístěno prostředí pouze centrály B.O.S.S. Enterprise včetně všech jejích součástí (databáze, aplikační server, vlastní systém a nastavení) do serverů v datacentru a jednotlivé pracovní stanice uživatelů centrály pak obsahují pouze Java Runtime s klientem B.O.S.S. Připojují se zabezpečeně k serveru v datacentru a pracují tak vzdáleně. Při tomto řešení odpadají náklady spojené s pořízením a provozem vlastních serverů, jejich údržbou, spotřebou energií apod. V neposlední řadě je třeba zdůraznit vysoké zabezpečení datacentra oproti klasické serverovně uživatele.
Varianta 2: centrála a filiálka v cloudu
V druhém případě je možné do centrální databáze v datacentru umístit také filiálkové databáze prodejen a na prodejnách přistupovat k ovládání systému také prostřednictvím vzdáleného klienta. Výhodou tohoto řešení je, že odpadají filiálkové servery nebo silnější PC pracovní stanice a jejich údržba, neboť PC, kde je spuštěn pouze klient B.O.S.S. filiálky může mít zásadně nižší výkon i spolehlivost. Nevýhodou však je, že musí být zajištěno kvalitní a stabilní internetové spojení. Při jeho výpadku pak nejsou dostupné funkce filiálky. POS pokladny obsahují databázi vždy, takže vlastní prodej není ohrožen.
Tuto variantu lze kombinovat i se standardní architekturou některých filiálek a do cloudu umístit pouze některé z prodejen. Ostatní prodejny pak mohou mít filiálkové databáze umístěny v místě prodejny.
Franšízová síť
Architektura a konfigurovatelnost systému umožňuje také efektivní řízení franšízových řetězců, kdy je část pravomocí jednotlivých centrál a prodejen přenesena do nadřazené centrály obchodní aliance. Obvykle se jedná především o základní číselníky, definice a distribuce centrálních akčních ceníků nebo například společný zákaznický věrnostní systém. K franšízové centrále je umožněno sdružit několik typů obchodních partnerů využívající různé struktury na prodejnách.